vrijdag 29 augustus 2014

Slakje Sofie

Het is alweer een paar maanden geleden
maar ondertussen ben ik stilletjes mijn derde blogjaar ingegaan.

En omdat ik dit niet ongemerkt voorbij wil laten gaan
 is het tijd voor een FEESTJE!

Alsjeblieft,
dit kleine cadeautje is voor jullie allemaal!


Namelijk het patroon van dit kleine slakje,
en haar naam is... Sofie!


Willen jullie Sofie ook maken dan volgt hier het patroon:

BENODIGDHEDEN
Ca. 20 gram katoen voor het lijf en de voelsprietjes
Ca. 20 gram katoen voor het huisje
Haaknaald nr. 2 1/2
Zwarte veiligheidsogen 6 mm.
Synthetische vulling
Eventueel vilt voor de stippen

LIJF
Je begint met het kopje.
Haak 2l
1. 6v in de laatste l vanaf de haaknaald
2. in elke v, 2v haken, herhalen (12v)
3. 1v, 2v in de volgende v haken, herhalen (18v)
4. 2v, 2v in de volgende v haken, herhalen (24v)
5. 3v, 2v in de volgende v haken, herhalen (30v)
6-10. 30v
11. 8v, 2v samen haken (27v)
Plaats de ogen tussen toer 7 en toer 8 met 11v tussen ruimte.
12. 7v, 2v samen haken, herhalen (24v)
13. 6v, 2v samen haken, herhalen (21v)
14. 5v, 2v samen haken, herhalen (18v)
15. 4v, 2v samen haken, herhalen (15v)
Vul alleen het kopje op, de rest van het lijf hoeft niet opgevuld te worden!
16-40. 15v
41. 3v, 2v samen haken, herhalen (12v)
42. 12v
43. 2v, 2v samen haken, herhalen (9v)
44. 9v
45. 1v, 2v samen haken, herhalen (6v)
Naai de onderkant dicht.

HUIS
Haak 2l
1. 6v in de laatste l vanaf de haaknaald
2. in elke v, 2v haken, herhalen (12v)
3. 1v, 2v in de volgende v haken, herhalen (18v)
4. 2v, 2v in de volgende v haken, herhalen (24v)
5. 3v, 2v in de volgende v haken, herhalen (30v)
6. 4v, 2v in de volgende v haken, herhalen (36v)
7. 5v, 2v in de volgende v haken, herhalen (42v)
8-11. 42v
Haak dit deel nog een keer.
Naai de twee delen op elkaar en vul het huisje.
Het slakje blijft niet uit zichzelf staan, 
wil je dit wel vul dan het huisje op met granulaatvulling.

VOELSPRIET (2X)
Haak 2l
1. 6v in de laatste l vanaf de haaknaald
2. 1v, 2v in de volgende v haken, herhalen (9v)
3. 1v, 2v samen haken (6v)
4-5. 6v
6. 1v, 2v samen haken, herhalen (4v)
7-8. 4v
Naai de voelsprieten bovenop het kopje.
Naai het huisje op het lijf.
Naai eventueel stippen van vilt op het huisje.


Dit patroon mag niet voor commerciële doeleinden gebruikt worden!

Ook publicatie van dit patroon op internet of elders mag niet.
Natuurlijk mag je wel teruglinken naar mijn blog.


Veel haakplezier!


Herriet

127 opmerkingen:

  1. Dank je wel. Ze is zo lief! Gefeliciteerd met je jubileum; dank voor je blog! Karin Bos

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gefeliciteerd! Wat een geweldig lief slakje, die zou ik lang niet zo erg vinden in de tuin ;-).
    Heel erg bedankt voor het patroon, ik ga 'm zeker proberen!
    Groetjes van Mirjam.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ooh zo schattig. Die komt zeker op mijn to-do lijstje te staan :-)
    Proficiat met je blog en hopelijk komen er nog vele blogberichtjes bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oooo Herriet wat verwen je ons weer. Hartelijk gefeliciteerd met jouw jarige blog. Bedankt voor het lieve slakkenpatroontje.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Proficiat met je jarige blog, het blijft een plezier om bij jou langs te komen. Dankjewel voor het mooie patroontje van Sofie.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gefeliciteerd, wat lief van je :-) Ik ga haar zeker haken. Fijne dag en bedankt voor alle leuke patronen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Superleuk dank je wel ze zijn zo lief ga ze zeker maken
    Rebecca

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat lief, wat een superleuk patroontje. Onze jongste dochter vind slakken helemaal leuk. Dus zij krijgt er vast één.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk! Dit zet me aan om nog eens een knuffeltje te haken. Is weeral even geleden. Dank je wel!
    En proficiat met je blogverjaardag!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn eerste Sofietje is klaar! Dank je wel!
      http://vrolijkbyleen.blogspot.be/2014/08/even-geleden.html

      Verwijderen
    2. Hey
      Ben Sofie aan het haken voor mijn voelkubus.
      Geef deze op mijn werk aan mensen met dementie af.

      Verwijderen
  10. Wat een leuke spullen! Verkoop je ook spullen? Ben zelf niet handig. Groetjes, annelies

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dank je wel, wat een super leuk patroon! En natuurlijk voor je blog, altijd leuk om te lezen!
    Groetjes Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een schatje! Lief dat je het patroon deelt, dankjewel! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuk,ik ga het patroontje proberen!
    bedankt!
    En gefeliciteerd met je 2e blog jaar!
    groetjes Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Bedankt, wat een super schattig patroontje.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Herriet

    Bedankt voor het leuke lieve patroon van Sofie.
    Lief van u

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Superleuk! Dank je wel! Gefeliciteerd met je 2e blog jaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een liefie! Bedankt voor dit leuke patroontje. Ik zal ze vast en zeker een keertje gaan maken.

    Liefs, Vera

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat leuk! Bedankt voor het patroon!! En nog gefeliciteerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Super leuk... dit cadeautje! En weer helemaal in stijl.
    Bedankt en ik heb je blog even gedeeld op een Raverly groep.
    Gefeliciteerd met je jubileum.
    groet AmiFan

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een schatje!
    Gefeliciteerd en bedankt voor het patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een scheetje!bedankt voor het delen van je patroon en een fijn weekend!

    groetjes
    Angeline

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hallo,

    Bedankt voor dit hele mooie slakje. Ga hem beslist snel maken.
    Groetjes
    Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Dank je wel voor dit leuke patroon!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Gefeliciteerd!!! En hartelijk bedankt voor weer een superleuk patroontje, TOP!!!

    Lieve groetjes, Saskia
    (baasje van 'Poekie' :))

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Gefeliciteerd met je blogverjaardag. Het lijkt al veel langer dan één jaar.
    Echt schattige slakjes. Lief dat je het patroon deelt.
    Blijf vooral veel haken én bloggen.

    Fijn weekend en lieve groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Superleuk! Bedankt voor het patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat een lief patroontje, ga ik zeker maken! Dankjewel en gefeliciteerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Dank je wel voor het patroon. Wat zijn ze lief.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Gefeliciteerd! En wat een super leuk patroontje! Heb nog nooit een knuffel gehaakt, maar hier zou je meteen aan willen beginnen.
    Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Gefeliciteerd!! En dankjewel voor dit lieve patroontje!!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Wat een leuk patroontje!
    Normaal ben ik alleen een mee-lezer, maar nu wil ik je toch wel even feliciteren!
    Kun je het huisje van het slakje ook vullen met rijst om het te verzwaren?
    Groetjes Lotte

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Lotte!
      Ik denk het wel, het lijfje zal altijd zwaarder worden dan als je het met gewone vulling vult.
      Gewoon proberen... :-)

      Verwijderen
  32. Gefeliciteerd met je blogverjaardag. En bedankt dat je dit leuke patroontje met ons wilt delen. Ga hem zeker een keertje maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Wat een dropje......maak nog veel leuke dingen voor je zelf en voor ons:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Wat een dotjes! Gefeliciteerd met je 2e blogjaar en bedankt voor het patroontje.

    Groetjes, Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Oh, wat een leuke slakjes!!! Ik ben fan! Gefeliciteerd met je blog-verjaardag :-)

    Groetjes
    Peggy
    www.poppe-mie.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Wat een schatje. Gefeliciteerd met jubileum van je blog. Weer z`n mooi patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. super leuk!


    groetjes Tabitha

    mijnhaaksels.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Stiekem gefeliciteerd, en wat een dotje. Dank je wel!
    Greetzz MG

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Wat ben ik hier blij mee. zie mijn bedankje op facebook. super!!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Ow wat een lieverdje!! Dank je wel en jij gefeliciteerd! Dat je nog maar heel veel mooie patronen mag bedenken!
    Grtz Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Gefeliciteerd 2 jaar alweer!! Wat Een snoepje....

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Gefeliciteerd met je Blog. Je patronen zijn het einde. Dank wel voor weer een gratis patroon. Heb meteen een vraag. Waarom doe je het huisje in twee losse delen en niet vanaf toer 11 terug naar toer 1 haken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je compliment!
      Ik vind het zelf minder mooi als je terug gaat minderen. Het wordt dan niet zo strak vandaar deze oplossing :-)

      Verwijderen
  43. Gefeliciteerd met het 2 jarig bestaan,en reuze bedankt voor het patroon!
    Groetjes Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Proficiat! En bedankt voor het weer mooie patroontje. Ik ben er reeds aan begonnen...

    Groetjes,
    Jeanine

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Gefeliciteerd!
    Wat een schatje! Bedankt voor het patroontje!

    BeantwoordenVerwijderen
  46. wat een schatje weer zeg. dank je wel dat je dit patroon met ons deelt. en natuurlijk van harte met je blogverjaardag nog vele jaren.

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Dit is weer zo'n supermooi ontwerpje van je, dankjewel dat je toch besloot om het met ons te delen. Dit ga ik zeker maken voor mijn kleindochter, zo'n schatje kan nog wel bij haar verzameling knuffels.
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  48. leuk! Al die verschillende. Ik heb gelijk zin om te beginnen en laat ik nu net aan een nieuw haakwerkje toe zijn, hihi

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Helemaal leuk!!! Van harte met je blogjubileum en Super bedankt voor het patroontje!
    groetjes Silvia

    BeantwoordenVerwijderen
  50. OOOHHHH die zijn leuk, heel erg bedankt voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Wat een liefjes! Bedankt voor het delen van het patroontje.
    Groetjes, Francis

    BeantwoordenVerwijderen
  52. Happy blog-birthday!! En wat een geweldig patroontje, die gaat absoluut een keer gemaakt worden als kraamcadeautje :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  53. heel lief van je dank je wel, ga er binnenkort aan beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Superleuk, gefeliciteerd en dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  55. Hijs super leuk! Al je patronen trouwens. Ik herken ze meteen op google. Ga zo door!!

    BeantwoordenVerwijderen
  56. Dit zijn zonder twijfel de mooiste slakjes die ik ooit gezien heb. Bedankt voor het delen

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  57. wat een leuke slakjes. verleden jaar verliefd geworden op je patronen gelijk je kippenpatroon bij je gekocht voor als ooit middelste dochter zwanger wordt (is gek op kippen) maar ja of ik kon haken wist ik niet dus je gratis patronen maar gebruikt om het te leren dat ging al vrij snel lukken toen kwam de deken de cal 2014 gelijk maar gestart en ook dat gaat goed ;) dus mede dankzij jouw patronen heb ik een nieuwe hobby waar ik reuze veel plezier aan beleef dank je wel

    BeantwoordenVerwijderen
  58. Wat een ontzettend schattige slakjes! Ik zou ze zo willen pakken :) En wat lief om dit met ons te delen. Mijn dochter (15, blogt ook) maakte me al attent op deze schatjes. We gaan ze zeker een keer maken! Eerst de vakantie-werkjes maar eens afmaken. Groetjes, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  59. Echt een superleuk patroontje!

    BeantwoordenVerwijderen
  60. Ik heb hem gemaakt en er een belletje ingedaan , is zo leuk!! Bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  61. wat een schatjes, die ga ik zeker proberen, maar voor nu heb ik mijn handen vol aan Beer Bram..:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  62. Dank je wel voor het patroontje, superlief en veel plezier met je blog

    BeantwoordenVerwijderen
  63. bedankt herriet het is weer een heel mooi patroontje

    BeantwoordenVerwijderen
  64. françoise caspers29 november 2014 om 18:00

    bedank voor de mooie slakjes heb ze gemaakt en nog gelukt ook

    BeantwoordenVerwijderen
  65. may you write the pattern in english?

    BeantwoordenVerwijderen
  66. Heel erg leuk! Ik heb er net eentje gemaakt. Alleen ondanks het verzwaren (ik heb steentjes tussen de fiber fill gedaan), valt ze naar voren. Doe ik iets verkeerd?

    BeantwoordenVerwijderen
  67. So cute !
    Is it possible to have the pattern in english ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. You can download the English versions on my website:
      http://www.stipenhaak.nl//

      Verwijderen
    2. Thank you very much :)

      Verwijderen


  68. Wat een superleuk patroontje!
    Ik ga hem zeker een keer maken!
    Dankjewel...

    Liefs,
    Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  69. The amis are beautiful. What is v-eqivalent to in
    USA

    BeantwoordenVerwijderen
  70. Bedankt voor het leuke
    patroon van het slakje maar een vraag: kan ik dat huisje niet doorhaken?
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kan alleen vind ik het niet zo mooi dat je dan aan een kant de minderingen goed ziet.
      Maar het kan zeker.

      Verwijderen
  71. net mij kleine slakje afgemaakt . hij is prachtig !

    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=913626398718498&set=pcb.913626425385162&type=1&theater

    BeantwoordenVerwijderen
  72. Hallo Herriet, wat een lief slakje! Heb al een stukje klaar maar vind het niet mooi genoeg gehaakt. Dat komt omdat ik de voelsprieten niet netjes krijg. Is er een andere manier om iets vergelijkbaars te haken? Ik kan slecht rond haken met maar 4 steken. Weet je een andere oplossing?

    BeantwoordenVerwijderen
  73. MUCHAS GRACIAS, SOS MUY GENEROSA!!!!!!!!DESDE ARGENTINA!!!!SALUDOS

    BeantwoordenVerwijderen
  74. Bonjour Herriet,
    Désolée je ne parle pas le néerlandais...Je suis française et je vous écris depuis Nimes une ville du Sud de la France où il fait bon vivre. Je me suis mise au crochet il y a quelques mois, et vos escargots sont magnifiques : je suis contente d'avoir pu traduire le tuto...merci beaucoup. Je me permets de vous demander si je peux les vendre car étant maman seule avec deux enfants j'ai du mal à boucler les fins du mois. J'ai déjà vendu d'autres modèles (poupées kokeshi, chouettes,...) car autour de moi beaucoup de personnes aiment ce que je fais...et m'ont demandé de les acheter...et ça marche un peu..; J'espère que vous accepterez ma demande...et sinon, je les ferais pour les offrir... Bravo encore pour ces très beaux escargots.
    Sincèrement.
    Françoise

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. You may sell the finished animals but only in a small amount :-)

      Verwijderen
  75. Hello Herriet :

    Ten eerste feliciteer u op deze pagina en zo schattig patronen .

    Ik ben Spaans en ik spreek je de taal , dus ik ben met behulp van de Google vertaler , ik hoop dat je me te begrijpen.

    Ik heb net een slak na uw patroon en hebben een probleem. De slak is prachtig geweest, maar naar voren vallen , begrijp ik niet waarom. Niet als ik heb al de staart naar het huis genaaid of misschien had de te hebben achtergelaten een beetje los . Hou je van je doen? . Anders is het een schatje.

    Heel erg bedankt voor alles en groeten .

    Chuss

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. You can fill the house with havy material, for example rice.

      Regards Herriët

      Verwijderen
    2. Ah okay. I realized is that by guiding the drawing and numbers , but it had translated the pattern, so I 'll open again to fill it , the poor thing falls . :)

      Thank you so mucha Herriet.

      Chuss

      Verwijderen
  76. These are SO ADORABLE thank you for sharing.

    BeantwoordenVerwijderen
  77. Geweldig dit patroon. Ik heb mijn gang vol staan met slakkenbeeldjes. en dankzij dit patroon kan ik er nu een fraaie aan toe voegen. Dank je wel voor dit patroon.

    Evelien

    BeantwoordenVerwijderen
  78. Is there a way to get this snail pattern in english?

    BeantwoordenVerwijderen
  79. Is there a way to get this snail pattern in english?

    BeantwoordenVerwijderen
  80. You can translate it to English at the top left.. What I don't understand is what stitch v is, as in 4v, or 2 v hooks, 6 v in next dc. What is v...??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. You can translate it to English at the top left .. What I do not understand is what stitch is v, as in 4v, or 2 v hooks, 6 dc in next dc. What is v ... ??

      Verwijderen
    2. V = single crochet

      Verwijderen
  81. Thank you! Sofie is sooo cute. My daughter sent me the link. I think it's a hint to make them for my grandchildren.

    BeantwoordenVerwijderen
  82. Thanks very much for the English version.. I love them & will make some..

    BeantwoordenVerwijderen
  83. Thank you for the english version! This is so cute so Im glad I will be able to make these much easier now!
    Awesome design!

    BeantwoordenVerwijderen
  84. Thank you for the english version! This is so cute so Im glad I will be able to make these much easier now!
    Awesome design!

    BeantwoordenVerwijderen
  85. Ek praat niet Duits nie, maar Afrikaans (Suid Afrika) - baie dankie vir die patroon - ek verstaan meeste van die blog, maar ek is bly ek kon die patroon in Engels ook kry.

    BeantwoordenVerwijderen
  86. what weight of yarn did you use for this pattern and size of needle?

    BeantwoordenVerwijderen
  87. I am in Love with your snail pattern.is there any way to get it in English?

    BeantwoordenVerwijderen
  88. I am in Love with your snail pattern.is there any way to get it in English?

    BeantwoordenVerwijderen
  89. Thank you for this fantastic snail pattern - I love it! I've made a cute pink one, which you can see here: http://dinkidots.blogspot.co.uk/2016/08/crochet-snail.html
    Thanks so much for such a fantastic free pattern! It was so well written and easy to follow!

    BeantwoordenVerwijderen
  90. Thank you for this pattern. However, I'm unable to understand! I know very means sc, but where do the DC come in! Help! I want to make this! I love the pattern! Thank you for your time and patience.

    BeantwoordenVerwijderen
  91. The pattern is also available in English :-)

    You can dowload the free English patterns on my website: http://stipenhaak.nl/gratis-patronen/
    You can use the "DOWNLOAD PATTERN" button.
    On the right side of the homepage from my website you can find a translation button so you can follow the instructions in your own language.

    Have a lot of crochet fun!

    Regards,
    Herriët

    BeantwoordenVerwijderen
  92. Ciao Herriet! Complimenti per la tua lumachina Sofie, e'dolcissima! Le mie amiche crochet ed io abbiamo una pagina Facebook dove mettiamo i nostri lavori , ti chiedo il permesso di mettere la tua lumachina da me riprodotta con lo schema tradotto in italiano sempre se a te fa piacere!! Pagina Facebook Laboratorio crochet e non solo. Grazie, Daniela

    BeantwoordenVerwijderen
  93. Hello from Canada,
    I just want to thank you for this super sweet pattern. I am looking forward to creating this little snail.

    BeantwoordenVerwijderen
  94. Echt een leuk slakje alleen iets groter dan ik had gedacht��

    BeantwoordenVerwijderen
  95. How do I read this in English? What does v mean? Ca? Hook?

    BeantwoordenVerwijderen
  96. Thanks for the pattern! I show my work in my blog http://emleie.blogg.se where I've just made one of these!

    BeantwoordenVerwijderen
  97. Beste Herriët,
    Mag ik ze wel maken en verkopen voor een goed doel? Het gaat om dit project: vanHtotR.nl of op facebook.com/vanHtotR/. Natuurlijk zal ik bij elk slakje vermelden dat het jouw patroon is. Ik leg graag meer uit en sta open voor alternatieven. Vriendelijke groet. Judith van den Berg.

    BeantwoordenVerwijderen
  98. Thanks for sharing this marvelous post. I m very pleased to read this article.
    Golden Triangle Tour Packages India

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel voor je reactie, ik lees het met plezier!

Liefs Herriët